Op de fiets in Kopenhagen :)!

14 Nov

Hej 🙂

DSC_00372_bewerkt-1

Ik kan jullie natuurlijk weer een dosis met updates geven van de afgelopen weken, maar ik weet zelf niet waar ik moet beginnen. Dus mijn volgende avontuur in Kopenhagen gaat over de fiets. Want 1 van de leukste dagelijkste dingen zijn de fietstochtjes ;). Elke dag weer een nieuwe ervaring rijker! Weetje: Kopenhagen is hard op weg om ons mooie Amsterdam te verslaan om de beste fietsstad te worden. Maar zover ik me kan herinneren heb ik Amsterdam nog nooit in een fietsfile gestaan??? Nou hier is het niet gek als je 3 keer moet wachten bij het stoplicht voordat je eindelijk over kan.. en dat is niet omdat de stoplichten maar heel kort op groen staan.

http://www.cycling-embassy.dk/2013/06/03/6995/ voor de geĂŻnteresseerde

Maar of ik me nu zo veilig voel op de fiets hier is de vraag. Maar dat kan ook liggen aan de meest crapy bike die ik ooit gehad heb haha! We hebben van het bedrijf een fiets gekregen, maar die van mij gaat denk ik al wat jaartjes mee. De remmen doen het nu wel weer maar de ketting vliegt er regelmatig af. Mijn mooie gele fiets die zowel Amsterdam, Eindhoven en Veldhoven overleefd heeft is nog beter ;)!

fiets

De fiets is natuurlijk gemaakt als vervoermiddel om van A naar B te komen. Maar als ik mijn fietstochtjes in Nederland moet omschrijven waren het ook vaak gezellige sociale meetings ;)! Ook als ik volgens sommige vriendinnetjes te snel fietste :P! Maar hier is niks gezelligs te vertellen over op de fiets zitten in het centrum. De 1ste paar keren dacht ik nog; kom gewoon naast me fietsen Tiina, waarom zouden we anders 40 minuten samen naar huis toe fietsen?, dan kan ik net zo goed alleen gaan! Maar uit veiligheidsoverwegingen heb ik me maar snel een beetje aangepast aan de Deense fietscultuur. Het gemiddelde tempo op de fiets ligt hier ook iets hoger (ja nog hoger), de fiets is echt een vervoersmiddel van A naar B.. en dat zo snel mogelijk. Wij kennen allemaal de tekens; linker hand uitsteken is links afslaan; rechter hand uitsteken is rechts afslaan. Hier hebben ze er nog 1tje extra.. de STOP hand :)! Het begint te wennen zullen we maar zeggen! Maar ja als je gaat stoppen steek je je hand omhoog naast je gezicht, dan weten de snelheidsduivels achter je dat ze van richting moeten veranderen om niet tegen je aan te botsen! En de eerste fietsbotsing heb ik al mee mogen maken.. een kettingbotsing met 5 fietsen ;)! Wel een leuk positief iets is dat de stoplichten van rood naar oranje naar groen gaan.. ja je kunt maar ergens vrolijk van worden, maar dan kan je vast opstarten om over te steken :)!

rustige straat

Maar je kunt ook erg mooie en leuke fietstochtjes maken in Denemarken. Zo zijn Gary, Tiina en ik een paar weken terug naar Helsingør gefietst. Een plaatsje bovenin van het eiland Sealand waar Kopenhagen ook op ligt. Het was echt een super mooie zonnige dag en we zijn dan ook met lachende gezichtjes de dag begonnen :)! En het was prachtig! Op de heenweg kwamen we door de bossen, smalle paadjes, de zee, weilanden..

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

En toen waren we 40 km verder..

DSC_0083

DSC_0101

SONY DSC

SONY DSC

En toen waren we verdwaald..

Op de terug weg leek het of er geen einde aan de weg kwam.. We hadden besloten een andere weg terug te nemen dan dat we op de heenweg hadden! Maar achteraf gezien niet echt de meest slimme zet ooit! De weg was kriskas over het eiland heen en we zagen alleen maar auto’s en de weg… En toen we dachten nu moeten we toch wel in de buurt van Kopenhagen komen zagen we het onderstaande bord. Nou dat was niet echt het meest motiverende bord dat je wilt zien als je bibs aardig pijn begint te doen van die geweldige comfi fiets :)! Maar we zeuren niet :P! En eenmaal thuis aangekomen konden we trots zeggen dat we zo’n 100 km hadden afgelegd op onze super fietsjes.. en een wijntje verdiend hadden! Maar toen Gary twee dagen later vroeg of we het komende weekend weer in waren voor een leuk fietstochtje was het antwoord.. hmmm NEE!

DSC_0105

Maar gelukkig waren onze billetjes al snel weer hersteld en zijn we toch de weken daarna gewoon weer op onze fietsjes gestapt. Want op de fiets kom je toch wel op de leukste plekjes. Een kaart bijhouden is niet echt iets voor mij dus zo zijn we de volgende fietstochtjes zonder kaart gaan maken in het centrum, en voor de lol gaan verdwalen. Uuuh de volgende straat gaan we rechts, dan 2 keer links en dan nog een keer rechts; BAM BOEM op een protest van Greenpeace gebotst. Oké volgende poging; links, links, rechts, 3 straten rechtdoor en daar gebeurde het weer BAM, op een tweedehandse markt vol gekke kleding en brillen :)! Zo ontdek je nog is iets op de zondag! Het voetbalstadion van Kopenhagen, de schattigste straatjes ever (L).. Ja Kopenhagen is tof!

DSC_0021

DSC_0030

1379276_10201795971117128_518892145_n

Dus bij deze bedank ik mijn fiets alvast voor de leuke momenten die we samen hebben hier in Kopenhagen, want als ik heel eerlijk ben denk ik dat hij niet meegaat tot het einde van het jaar. Mijn komende actiepunt is dan ook het juiste moment vinden om mijn liefste lach op te zetten en het bedrijf te vragen of ze me willen sponsoren om mezelf actief van A naar B te kunnen vervoeren! We promoten ten slotte een actieve levensstijl :P!

3 Reacties to “Op de fiets in Kopenhagen :)!”

  1. betty november 15, 2013 bij 3:46 pm #

    Ik heb even moeten zoeken om bij je blog uit te komen. Zoals je ziet is het gelukt. Grappig verhaal. Een hele prestatie zo`n lange tocht op die werkfiets van jouw.

  2. corrie kooke november 18, 2013 bij 9:52 am #

    ha Karlijn, ik kreeg gisteren je blog adres door van Will, ik heb nu al je avonturen zitten lezen!!! Wat fijn dat het zo goed met je gaat, ik ben trots op mijn nichtje!!!
    Veel liefs Corrie

  3. Ine Jager november 21, 2013 bij 3:48 pm #

    Hallo karlijn,
    Kijk het is mij ook gelukt om op deze site te komen. Wij weten waar jij over praat, het is inderdaad een gekkenhuis met al die fietsers daar. Gelukkig gaat het je goed af, daar twijfelde ik ook niet aan. Geniet van de tijd die je daar bent. Doe de groetjes aan Tina en je Franse kamergenoot (ben de naam kwijt).
    Roel en Ine

Geef een reactie

